Alarmeringen / oproepen

HartslagNu alarmering en inzet
Bij een 112 melding betreffende een “hartstilstand/fibrillerend hart”, stuurt de Meldkamer ambulancedienst direct na het uitsturen van een ambulance een SMS/App bericht naar de vrijwilligers die het dichtst in de buurt (zouden kunnen) zijn. Degene die als eerste ter plaatse is, begint met de basale reanimatie; beademen en hartmassage. Nadat ook de AED (defibrillator) is gearriveerd kan worden gereanimeerd met de defibrillator volgens de instructies. Ziet u dat er reeds 3-4 hulpverleners op de locatie aanwezig zijn, schroom dan niet om u als (verkeers-) regelaar op te stellen. Sedert medio 2014 kan het ook voorkomen dat na een melding bij 112 er alvast een ambulance op weg naar het slachtoffer wordt gestuurd met een zogenaamde A2 prioriteit. De centralist van 112 probeert er in het gesprek met de melder achter te komen of het om een reanimatie gaat en indien dat zo is dan wordt een 2e ambulance op weg gestuurd met prioriteit A1 en wordt tevens het SMS/App-bericht gestuurd. Deze werkwijze kan enkele minuten tijdwinst opleveren. In de onderstaande tabel vindt u een maandelijks overzicht omtrent HartslagNu alarmering en inzet.


Periode Oisterwijk Moergestel Heukelom Totaal
2017 oktober – december 3 3
juli – september 3 3
april – juni 4  3 7
januari – maart 4 4
Totaal vanaf 2007 (startjaar Oisterwijk Heartsafe) 107
2016 oktober – december 4 1 5
juli – september 4 1 5
april – juni 1 1 2
januari – maart 5 5  17
 
Periode

Oisterwijk

Moergestel

Heukelom

Totaal
 
2015 oktober – december  4  1  5  
juli – september  1  1  2  
april – juni  2  2  
januari – maart  4  4  13
  Periode Oisterwijk Moergestel Heukelom Totaal  
2014 oktober – december 7 7  
juli – september 4 4  
april – juni  
januari – maart 1 1 12